Filmtajm! - This is disapointment!

Onsdagkväll. Planerad sedan ett par dagar tillbaka. A var inte tipp topp i form. Fortfarande sviter från..... ja gud vet vad egentligen. Men hon var hemma denna dag - och det är inget klent virke vi snackar om!

Jag hade en planerad vilodag från träningen. Mycket stod på spel. Som en liten ankfamilj styrde jag och barnen kosan mot Begga C - på väg för att hyra den blodigaste filmen sedan gladiator.

Månader och åter månader av lovord som matat det förväntansfulla filmmonstret som bor i mig. Nu äntligen ligger den på bordet. Jag slits mellan en avgrundsdjup önskan att få kasta skivan i spelarens släde och köra fastplay - och de karaktärsdanande minuterna av väntan.

När A väl, smidigt som en katt, lagt sig tillrätta i divanen och jag placerat min lekamen intill henne så var spänningen i rummet stoftifierad så till den milda grad att man kunnat färglägga den i allsköns färger. Mest trolig skulle den bli bloooodfärgad.....

Döm om min övervåning när filmen börjar och det visar sig vara det värsta av dravel jag sett. Allt faller på sin egen orimlighet i filmens handling. Redan de första minuterna börjar regissören treva efter grässtrån att hålla sig kvar i genom att exponera det täckta könets övre genitala delar filmat med en höghastighetskamera - spännande om man är 12 år kanske!

Jag säger inte att jag är någon kampkonstexpert - men det är jag :-) Ingen har nog blivit så grov utan motståndsträningen som dessa grabbar. Tillgången på optimerad kost osv har jag ingen aning om, men mina surt förvärvade 2 kilo muskler har tagit långt tid av grenspecifik träning att forma. Dessutom går de i ofärskämt bra form ut i strid. Börjar min avundsjuka lysa igenom tro? Ja men jag menar, hur verkligt är det?!

Ja men just ja! Den bygger ju på en myt och kanske en liten halvsanning. Så längre in i filmen när handling, blod och intrig är inne på andra andningen så låter jag mig hänföras som en riktigt filmälskare bör.
Underbara scener där realtime blandas med ultrarapid och blod blandas med svettiga byggarkroppar i minimala kalsonger. En stridsteknik som tycks mer sofistikerad än någon asiatisk kampform och kampanda jag någonsin hört talas om. En intrig om kungadömet och jungfrulig oskuld...... ehhhh....kanske inte så mycket oskuld men vaffan, det passade bra att skriva.

En helt klart manlig film med ett så stort och gastkramande slut som man kan önska. Efter att nästan ha sargat en av soffkuddarna svårt i all oro för hur det ska gå för spartanerna så kan jag pusta ut - slaget är vunnet trots att vi aldrig sett den faktiska slutet.

Vacker filmatisering av något som kan ha hänt i en sedan länge svunnen tid! När filmen mognat i mitt minne under natten kan jag inte annat än säga "-Faan vad bra!"

Oj vilken kovändning jag gjorde...

image10

"Give them nothing, but take from them everything!"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0