Bara Mensa-medlemmar göre sig besvär att beträda min gräsmatta

Now hear this - now hear this!



On request!
Dagens, veckans, ja varför inte årets, kunskapsnöt. Det kanske inte är politiskt korrekt, men om man skulle skjuta en missil från Sundsvall, ta sikte på Östersund men vill att den ska slå ner på typ.... Järvsö. Hur högt måste man skjuta den för att den ska påverkas av tidsfördröjningen?

Ponera att Järvsö ligger på samma lattitud som Östersund och att sträckan mellan Sundsvall och Ö-sund är lika lång som mellan Sundsvall och Järvsö. Annars kan ni räkna på närmast tillämpliga ort inom dessa kriterier.

Om det känns kymigt att hjälpa mig räkna på en missiluppskjutning så räkna på en missil med godisregnr för all del. Det här är bara ett hyptapetiskt fall.

Är ni med på uppgiften?

Andra frågeställningar i samma fack:

- Hur långt är det runt jorden? Ca 4 000 mil har jag fått höra någon gång. Om jorden snurrar ett varv runt sin egen axel, vilket utgör en hel dag, borde jorden någonstans på axeln snurra 166 mil per timme, eller 1600 km/h...
- Om en helikopter lyfter från Midlanda och hovrar i en timme borde den landa någon annanstans än på Midlanda. Wrong? Right!
- Så vad händer med mitt godisregn? Kommer vi har överlyckliga Jämtar och griniga Hälsingar, eller blir det tvärtom?
- Är inte Hälsingar alltid griniga, eller är det surjämtarna?
- Hur mycket rörelsehastighet utsätt vi för? Är det samma rörelsehastighet om man bor i Norden som om man bort Runt ekvatorn?

Jag tar tacksamt emot alla beaktansvärda kommentarer som kan hjälpa mig att förstå!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0