Toppform - samhällsidioti

Jag tittade på Toppform igår på SVT1 i måndags. Jag liksom kastade mig in efter en stund och lyckades förstå att en kock var på en skola för att laga hälsosam mat åt skolbarnen.

Men döm om min övervåning när kastrullhäxan säger att han inte får filea färsk fisk i deras kök. Det kan komma bakterier på bänken och de vet inte hur fisken har handskats med... Dessutom fick man höra den beklämmande orden;
"- Du har bara 7,85 kr per person att handla mat för. Eller egentligen är det bara 5,85 kr att handla för om man räknar bort mjölken och salladen..."

Kocken, Rune Kalf-Hansen, liksom jag blev helt chockad. Snacka om att det är tack och god natt med ungarnas hälsa.
A men vafaaan... De måste ju få mat som är ordentlig. Tänk om folk började inse att färsk mat är sååå mycket bättre än nå fettdrypande, vetemjölsfyllda jävla potatisbullar!

För som en paralell till matlagandet så fick man se två högstadieklasser tävla i en militär hinderbana.
Ena klassen hade inriktning fotboll och den andra klasser var helt vanliga 2008 års lökar.

Snacka om sorgligt att se. Men hösäckarna kom 5 minuter efter fotbollsklassen! Och vilken jävla "go" de besatt. Det verkar vara så främmande för många ungar idag att springa att man tror man drömmer.

Blossom visade dessutom i ett försök att få en klass att slappna av att en del av kidsen inte bara har problem att slappna av, de har även grava problem att ta order från äldre. "De respekterar inte mig", är det nån snorunge som säger.
Som om hon ens vet vad respekt är!

Det är skrämmande likväl!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0